mandag 12. mai 2014

Funfacts om Sør-Korea (wow!)




  1. En av mine første dager i Korea tok jeg med barna på en lekeplass i nærheten. En koreansk dame var der med sine tre barn, som så ganske jevnalder ut med mine. Jeg så mitt snitt til å komme i kontakt med en "native" og spurte henne hvor gammel barna hennes var. Samtalen stoppet av en eller annen grunn rett etter svaret jeg fikk. Litt usikker på om det var fordi jeg så så forvirret ut eller om vi bare ikke fant helt tonen(språket?)... Men jeg ble altså helt satt ut! BABYEN, som hang i en bæresele, sa hun var 2 år!! (med andre ord like gammel som Amanda). Nestemann som stabbet rundt var 3 år!!! Og den eldste som så ut som...tja...litt eldre enn Amanda var 5!! Dette kan ikke stemme! -tenkte jeg. Driver hun å dikter på barna sine mange år liksom!? MEN! Her en dag fant jeg svaret på gåten. I Korea er du nemlig 1 år med en gang du blir født. Og!! Uansett når på året du egentlig har bursdag, så blir du ett år eldre på nyttårsaften! Crazy! Så tenk, hvis du som meg, er født heeeelt på tampen av året, ble jeg født som 1åring..og to dager senere ble jeg TO ÅR!  Altså, jeg er ikke 30, men 32 år gammel! Like gammel som søstra mi:) Haha!
  2. Denne liker jeg. Her en dag skulle jeg gå en tur til byen etter barna var lagt, for å se meg litt rundt og bli litt kjent. Klokka ble sikkert 8 før jeg kom meg ut.. -Da rekker jeg ihvertfall ingen spennende butikker.. tenkte jeg.  Men der tok jeg feil! ALT var åpent! Og alt er åpent lenge. I 10-tida var jeg på vei hjem, med en kopp iste og ikke bare et par handleposer;)  Butikkene er faktisk åpne til 11tida på kvelden. Mens kafeer og restauranter holder åpent til 4 tida på mårran! Om ikke det er nok så kan du få maten på døra - når som helst på døgnet! Så hvis jeg våkner klokka 3 og har såå lyst på en Big Mac eller BongsBapSpesial så er det bare en telefon unna:) I gjengjell så åpner de ikke før klokken 10-11tida på formiddagen. Noe sier meg at dette landet er laget av B-mennesker.
I dag hadde vi en herlig piknikk i Bynnypark med nye venner fra Norge. 
Vi matet kaninene og fisket i dammen.
Utenfor huset vårt etter endt piknikk. En litt sliten Amanda, den nye enkeltvogna som også gjør nytten som pakkesel.

1 kommentar:

  1. Sa jeg "huset vårt"..? Vi bor dessverre ikke i HELE denne snasne arkitetkperlen, men i en sjarmerende 60m2 leilighet nederst til høyre:)

    SvarSlett